Beginnende tekenaars en schilders raad ik aan om zich tijdelijk te beperken tot 6 kleuren die gezamenlijk een groot mengbereik hebben. Dit is ook zinvol als je wel ervaren bent, maar je het mengen van kleuren lastig blijft vinden.

Met behulp van onderstaande tekst kan je zelf 6 kleuren selecteren die volstaan voor een groot mengbereik. Het betreffen 2 specifieke gele-, blauwe- en rode tinten. In plaats van 2 rode tinten kan je ook kiezen voor 1 warmrode kleur en 1 donkerroze tint die lijkt op primaire magenta. Bovenstaande en onderstaande afbeeldingen tonen een geschikte combinatie van bronkleuren. Voor een vollediger beeld raad ik aan om onderstaande tekst door te nemen.

Naast de zes omschreven bronkleuren heb je wit nodig, tenzij je aquarelleert. Laat zwart achterwege als je wilt leren mengen! Kleuren donkerder maken kan met behulp van complementaire kleuren.

Waarom zes kleuren en niet enkel de drie primaire kleuren?

Met 6 zorgvuldig geselecteerde kleuren kan je meer frisse heldere tinten mengen dan met 3. Het mengen van verf en tekenmateriaal gaat namelijk gepaard met een afzwakking van de kleurkracht. Dit leg ik uit en laat ik zien op de pagina kleuren mengen

Welke zes kleuren heb je nodig voor een groot mengbereik?

1) Koud geel

Koud geel wordt vaak verkocht onder de naam citroengeel. In het kleurenspectrum ligt koud geel naast geelgroen. Met koud geel en een blauw die neigt naar cyaan kan je heldere groentinten mengen.

2) Warm geel

Het beste kan je een warm gele kleur aanschaffen die eerder naar koud geel neigt dan naar oranje. Verven met de naam cadmiumgeel voldoen vaak aan deze beschrijving.  

Zelfs wanneer warm geel zich slechts subtiel onderscheid van koud geel is het verschil tussen beide kleuren in een menging reƫel. Met warm geel kan je felle oranjetinten mengen en gedempte groene tinten.

3) Warmrood

Een warme rode tint neigt naar oranje. Met warmrood en warm geel als bronkleuren kan je felle en heldere oranje en rode tinten mengen.

4) Koud rood of donker Quinacridronroze

Donker Quinacridronroze is een felle roze tint die primair magenta beter benadert dan koud rood. Omwille van het mengbereik is dit dus een hele fijne kleur. Met deze roze tint kan je iets fellere en heldere paarse en roze tinten mengen dan met koud rood.

Daar staat tegenover dat je in het alledaagse leven meer koud rode tinten ziet dan donkerroze. Kunstenaars maken doorgaans meer gebruik van koud rood dan donker Quinacridoneroze. Bekende namen voor koud rode verven zijn; karmijnrood, kraplakrood en alizarinerood

5) Een naar cyaan neigend blauw

Deze blauwtint lijkt op turkoois, maar het betreft wel een groenig blauw en geen blauwig groen. Een dergelijke verfkleur kan de naam primair blauw, ceruleum blauw of Turquoise blauw dragen. 

Staar je echter niet blind op de naam van de blauwtint! Kijk vooral of de kleur voldoet aan mijn beschrijving. Er zijn namelijk merken die een blauwe kleur die eerder neigt naar ultramarijn dan naar cyaan betittelen als primair blauw of ceruleumblauw. Het is voor je mengbereik belangrijk dat je twee blauwe verven hebt die zich duidelijk van elkaar onderscheiden!

6) Ultramarijn blauw

Ultramarijn blauw neigt door de rode ondertonen naar violet. Deze kleur is geschikt voor het mengen van heldere paarse tinten (in combinatie met koel rood of donker Quinacridronroze) en donkergroene tinten (in combinatie met geel). Ultramarijn wordt in mengingen ook vaak gebruikt om warme bruintinten donkerder te maken.    

Let op; Tenzij je met aquarelverf schildert heb je zes kleuren + wit nodig!

Tip; Met mono gepigmenteerde verfkleuren kan je langer mengen zonder dat je kleuren vies worden; zie ook eigenschappen van verven.