Schildercursus kleur hanteren 2025
Datums; dinsdag 28 januari- 4,11 en 18 februari en 4-11 en 18 maart
Tijdstip; 10.00-12.30
Locatie; Nieuwe Rielseweg 49, Goirle
Aantal cursisten; 3 tot 5
Cursuskosten; €140 Euro, exclusief materiaal.
Benodigdheden; Cursisten brengen hun eigen schilderspullen mee! Dit kan zowel acrylverf als aquarelverf zijn. Als je met andersoortig schildermateriaal wilt werken is het de bedoeling dat je voor inschrijving navraagt of het materiaal geschikt is voor deze cursus. Vanwege de vluchtige stoffen is schilderen met olieverf niet toegestaan.
Inschrijven; Stuur voor inschrijven of meer informatie een mail naar info@leonievanlare.nl
deze cursus komen diverse aspecten van kleur aan bod en leer je het mengen van kleuren beheersen. Het lesprogramma is afgestemd op deelnemers die (enige) ervaring hebben in het schilderen met acryl- of aquarelverf. Je bepaalt zelf met welke van deze twee verfsoorten je gaat werken.
Omdat er maximaal 5 cursisten deelnemen is er tijdens deze schildercursus veel ruimte voor individuele begeleiding. Als cursist kan je enkele aspecten van kleur aandragen waarmee je aan de slag wilt gaan. Dit kan bijvoorbeeld ruimtelijke beleving door kleurgebruik zijn (zie bovenstaande afbeeldingen van links naar rechts; Friedrich, Hodler en Default ) of expressie (onderstaande composities; Marc, Degas en Delaunay) door kleurgebruik.
Je werkt in deze cursus met eigen schildermateriaal. Dit houdt de cursusprijs lager en zorgt ervoor dat je met al gekochte mengkleuren aan de slag gaat. Zo kan ik meekijken of je mengbereik groot genoeg is en of er bijvoorbeeld kleuren ontbreken die specifiek voor jouw interessant zijn.
Voor een optimaal mengbereik stem je mengkleuren op elkaar af. Daarbij is er ruimte voor persoonlijke voorkeuren. Als je bijvoorbeeld houdt van roze en paarsachtige tinten is het logisch om te mengen met een donkerroze tint die neigt naar magenta (een mono gepigmenteerde verf op basis van PV 19). Koud rood heb je dan niet nodig. Te veel kleuren op je palet maakt het mengen onnodig ingewikkeld!
Bronkleuren verhouden zich meestal tot de thema’s. Dit is in ieder geval zo wanneer een schilder kleuren natuurgetrouw weergeeft. Zo heeft een landschapschilder meestal meerdere aardtinten op zijn palet (zie werk Cézanne linksboven). Een schilder hoeft natuurlijk niet natuurgetrouw te werken. Daarvan getuigt onder meer bovenstaand landschap van Georgia O’Keeffe.
Door kennis over kleurenleer, een pragmatische werkwijze en een praktische organisatie van je palet kan je ongewenste vale kleuren voorkomen en beter specifieke tinten nabootsen. Bovendien is de focus op beeldende aspecten, zoals compositie, sfeer en dieptebeleving, beter op het moment dat mengen bijna geautomatiseerd verloopt
Een eerste opzet in slecht twee of drie kleuren draagt eveneens bij aan een betere focus op vorm en compositie. Daarnaast bindt een opzet in een beperkt palet de daarboven liggende kleuren. Zo oogt een transparante gele verf op een blauwe ondergrond bijvoorbeeld gelig groen of groen. Dit zijn aspecten van kleuren mengen die je tijdens de cursus gaat ervaren en waarvan je handig gebruik leert maken.